Evergreen content en Pinterest
Evergreen content en Pinterest: een gouden combinatie
09 februari 2022 

Evergreen content en Pinterest: een gouden combinatie

Misschien heb je er ooit van gehoord: evergreen content. Maar wat is dat eigenlijk en wat kun je ermee voor Pinterest? Ik zal je vast een geheimpje verklappen, ook deze blog behoort tot evergreen content. 

Wat is evergreen content?

Als je weleens door het bos wandelt, heb je ze vast weleens zien staan: die prachtige naaldbomen die altijd groen blijven. Of het nou een gure herfstdag is of hartje winter. Dat is precies waar de term ‘evergreen’ op slaat: het verwijst naar bomen die nooit hun bladeren verliezen en dus altijd groen blijven. 

Zo is het ook met evergreen content. Of het nou overmorgen is of in de zomer van 2030: evergreen content blijft relevant, waardevol en populair. Duurzaam dus, net als Pinterest zelf.

Voordelen van evergreen content

Daarmee komen we meteen op één van de grote voordelen van het maken van evergreen content: tijdsefficiëntie. Natuurlijk moet je even aan de slag om een goede visual, video of blog te maken, maar dat is ’t dubbel en dwars waard. Want in ruil voor het maken van één artikel krijg je een continue stroom van (organisch) zoekverkeer door de jaren heen. Dat is bij het maken van een artikel dat wel tijdgebonden is - denk bijvoorbeeld aan haartrends voor 2022 - anders: dat levert nu misschien veel websiteverkeer op, maar is volgend jaar alweer achterhaald. 

Dat is een ander mooi voordeel van evergreen content: doordat de inhoud van de content niet tijdgebonden is, is jouw masterpiece niet alleen op korte termijn relevant en waardevol voor jouw doelgroep, maar ook op de langere termijn. En dat is natuurlijk wat je als ondernemer graag wilt: waarde geven aan (potentiële) klanten. 

En dat is gelijk numéro drie: dat je content waardevol is en bezoekers verder helpt, draagt automatisch bij aan je naamsbekendheid. Zeker als je ervoor zorgt dat je goed vindbaar bent. En dat is niet het enige: als jij in jouw evergreen content laat zien dat je weet waar je het over hebt, zien bezoekers jou als autoriteit op dat gebied. Drie keer raden wie ze als eerste benaderen als ze iemand uit jouw branche nodig hebben.. 

Bovendien is het maken van evergreen content een goede manier om backlinks te verzamelen: als jij waardevolle content maakt, zullen andere websites graag naar jouw website linken. Ook dat draagt bij aan je vindbaarheid. 

Voorbeelden van evergreen content

Wellicht is er tijdens het lezen van bovenstaande uitleg bij jou al wat gaan borrelen en kun je niet wachten om je eigen evergreens te maken. Maar eerlijk is eerlijk: een paar voorbeelden zijn ook wel fijn. Ik deel er vijf met je: 

1) een handleiding die jouw bezoeker stap voor stap meeneemt in een bepaald proces. Denk aan het maken van een appeltaart, het opzetten van een succesvol Pinterest-account (I’m your girl) of het instellen van je gloednieuwe camera. Hoe vaak heb je zelf niet ‘even’ Gegoogled om ergens snel achter te komen? 

2) het delen van reviews van bestaande klanten op je website. Reviews zijn niet alleen tijdloos en waardevol, maar zeggen natuurlijk ook veel over jou als ondernemer. 

3) uitleg van moeilijke termen of vakjargon uit jouw branche. Ben je bijvoorbeeld grafisch vormgever? Leg dan eens uit wat plotten of DTP inhoudt. 

4) het beantwoorden van een inhoudelijk veelgestelde vraag over jouw vakgebied. Als ik kijk naar mijn eigen branche,  zou ‘Hoe begin ik met het opzetten van een Pinterest-account’ een goed uitgangspunt voor een evergreener zijn. 

5) het delen van historische feiten of data. Stel: op reis naar Marokko ben je op een prachtige collectie handgemaakte vazen gestuit. Het maken van die vazen gaat al jaren over van generatie op generatie. Je bent zo onder de indruk van de vazen én dat familieverhaal, dat je besluit de vazen vanuit Nederland te verkopen. Een fantastisch verhaal om met je bezoekers te delen, toch? 

Evergreen content & Pinterest

Nu je weet wat evergreen content is, wat de voordelen zijn én wat goede voorbeelden zijn van deze waardevolle content, is het tijd om in te zoomen op Pinterest. Zoals ik al wel vaker heb geschreven, is Pinterest, net als Google, een zoekmachine. Daarom is het slim om van tevoren zoekwoordenonderzoek te doen: op welke zoekterm wordt vaak en stabiel gezocht? Je kunt wel evergreen content maken over het breien van de mooiste wintersjaals, maar daar wordt middenin de zomer natuurlijk niet op gezocht. Realiseer je dat mensen je pin elke keer opnieuw vinden en dat de informatie die je geeft, dan dus ook relevant moet zijn. 

Bedenk, naast het zoekwoordenonderzoek, waar potentiële klanten volgens jou behoefte aan hebben. Dat kun je doen aan de hand van de vijf voorbeelden die ik hierboven gaf. Kijk daarbij ook welke informatie er op Pinterest al over dit onderwerp te vinden is. Hoe kun jij nog meer waarde bieden? 

Ook belangrijk: zorg ervoor dat je pins authentiek en ‘pinwaardig’ zijn. In Canva kun je gemakkelijk speciale Pinterest templates maken. Door met templates te werken en telkens dezelfde soort afbeeldingen, dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype en dezelfde lettergrootte te gebruiken, ben je sneller herkenbaar voor je bezoekers.

Last but not least: vergeet niet om je evergreen content met enige regelmaat in te plannen in jouw contentkalender: er zijn altijd mensen die het niet hebben gezien en die je op deze manier een plezier doet. 

Zo, en nu ga ik deze content gauw op Pinterest delen ;-) 






Over de schrijver
Als Pinterest marketeer word ik helemaal enthousiast over alles wat met Pinterest te maken heeft. Dat enthousiasme deel ik in mijn blogs.
Reactie plaatsen