5 Pinterest tips voor bedrijven | The Pin Agency
5 Pinterest tips voor bedrijven | The Pin Agency
16 december 2020 

5 Pinterest tips voor bedrijven | The Pin Agency

Wil jij Pinterest inzetten voor je bedrijf, maar weet je niet waar je moet starten? Lees dan snel verder. 

Pinterest is een heel interessante extra voor je online marketing. Toch gebruiken veel bedrijven Pinterest (nog) niet, vaak omdat ze niet goed weten hoe ze het medium kunnen inzetten. 

Tip 1: Maak een zakelijk Pinterest-account aan

Als je Pinterest wil gebruiken voor je bedrijf, is het essentieel dat je een zakelijk account aanmaakt. 

Een zakelijk account biedt namelijk heel veel extra’s ten opzichte van een persoonlijk account. Hieronder som ik enkele voordelen kort op. 

  • Je kan je website claimen. Hiermee bevestig je aan Pinterest dat je eigenaar bent van die website en word je vaker getoond op de startpagina van gebruikers.
  • Je kan je account linken met eventuele socialemediakanalen. Dit helpt bij je naamsbekendheid.
  • Je kan Rich Pins installeren. Zo kan je rechtstreeks vanop je website pinnen. Ideaal als je bijvoorbeeld een webshop hebt.
  • Je kan je statistieken opvolgen. Hierdoor krijg je inzicht in het succes van je account en zie je hoe vaak mensen via Pinterest op jouw website terechtkomen.

Tip 2: Maak je website Pinterest-vriendelijk

Als gebruikers jouw website bezoeken, maak het ze dan makkelijk om bepaalde content te bewaren op Pinterest. Dit kan je doen door de Pinterest-knop toe te voegen aan je website. Als de bezoekers dan over een afbeelding zweven, krijgen ze meteen het Pinterest-icoontje te zien en kunnen ze de afbeelding bewaren op hun Pinterest-account. Deze pin verwijst dan rechtstreeks naar jouw website en zo vinden ze jou snel terug. 

Daarnaast kan je Pinterest-vriendelijke afbeeldingen toevoegen aan je website. Maak zo voor iedere blog minimaal 1 Pinterest-vriendelijke afbeelding en plaats die bij je blog. 

Tip 3: Promoot dat je actief bent op Pinterest

Op bijna iedere website zie je wel de Facebook- en Instagram-icoontjes staan. Als bedrijven actief zijn op Pinterest, wordt dit vaak niet gedeeld. Verkondig dus overal dat je ook actief bent op Pinterest. Zet dit op al je socialemediakanalen en laat mensen zo ook de weg naar jouw Pinterest-account vinden. 

Tip 4: Gebruik zoekwoorden

Dit is zo’n belangrijk onderdeel van je volledige account. Pinterest is één grote online zoekmachine en teert dus op zoekwoorden. Die zorgen ervoor dat je account, pins en borden sneller gevonden worden. Je gebruikt zoekwoorden in je account, in je borden en in je pins. Een degelijk zoekwoordenonderzoek is dus aan de orde als je serieus met Pinterest aan de slag wil. Weet je niet hoe je hiermee moet starten? Lees dan zeker mijn blog Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek.

Tip 5: Gebruik een planner

Net zoals er mensen zijn die manueel posten op Instagram, bestaan er mensen die manueel gaan pinnen op Pinterest.

Pinterest is een tool die houdt van consistentie. Starten met je account, meteen 30 pins plaatsen en er vervolgens een maand niet naar omkijken, werkt niet. Ideaal om dit te vermijden, is gebruik maken van een planner. Tailwind is hier mijn persoonlijke favoriet voor. Heel vriendelijk in gebruik en goedgekeurd door Pinterest zelf. Wil je Tailwind uitproberen? Maak dan hier een account aan (affiliate linkje).

Vond je dit wel interessant en wil je meer weten? Of wil je beroep doen op een van mijn diensten? Stuur me dan vrijblijvend een berichtje.

Over de schrijver
Als Pinterest marketeer word ik helemaal enthousiast over alles wat met Pinterest te maken heeft. Dat enthousiasme deel ik in mijn blogs.
Reactie plaatsen