9 meest gemaakte fouten op Pinterest
9 meest gemaakte fouten op Pinterest
28 februari 2022 

9 meest gemaakte fouten op Pinterest

De negen meest gemaakte fouten van een Pinterest-beginner

Ben jij een fanatieke huis-tuin-en-keukenpinner en sta je op het punt om Pinterest voor je business in te zetten? Tof! Pinterest biedt namelijk veel kansen voor ondernemers. Maar om Pinterest succesvol in te zetten, moet je wel weten wat je doet. Om je te helpen, heb ik de negen meest gemaakte fouten van Pinterestbeginners op een rij gezet.

1) Beginnen zonder strategie

Pinnen zonder strategie is als reizen naar Timboektoe zonder navigatie, gaan zwemmen zonder diploma of gaan Tinderen zonder op zoek te zijn naar de liefde. Oftewel: je hebt geen idee waar je belandt. En dat is zonde, want je kiest er niet voor niks voor om Pinterest zakelijk in te zetten. 

Daarom doe je er goed aan om, voordat je begint aan je Pinterestreis, een gedegen masterplan te maken. Waar wil je naartoe met je bedrijf? Wat verwacht je daarin van Pinterest? Wie is je doelgroep? Heb je tijd om - zeker de eerste periode - te investeren in het opbouwen van je Pinterest account? En als dan die hordes mensen naar je website komen en massaal bestellen: kun je dat dan wel aan? 

2)  Vergeten je website te koppelen

De reden dat je Pinterest inzet voor je bedrijf, is natuurlijk om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te leiden. Maar dan moet je niet vergeten om je website te koppelen aan je Pinterest-account ;-). Met een zakelijk account is dat gelukkig een fluitje van een cent. Ook handig: nadat je hebt bevestigd dat de ingegeven website de jouwe is, kun je gelijk profiteren van de voordelen van een zakelijk account. Zo laat Pinterest geverifieerde websites sneller zien in de zoekresultaten en kun je op elk moment van de dag je statistieken inzien. 

3) De Pinterest-tag niet installeren

Als je je website eenmaal hebt gekoppeld en lekker aan het pinnen bent geslagen, dan wil je ook graag weten wie er vanuit Pinterest doorklikt en - hopelijk - op je site een aankoop doet. Om daarachter te komen, moet je de Pinterest tag installeren. Dat is een stukje code op je website, vergelijkbaar met een Facebook Pixel. Door de tag te installeren, kan je website meten welke bezoekers er van Pinterest komen en welke handelingen zij op je website uitvoeren. Met die kennis kun je (nog) gerichter adverteren. 

4) Geen gebruik maken van rich pins

Nee, door het gebruik van deze pins ben je niet in één klap miljonair. Waar ‘rich pins’ dan wel voor staat? Het heeft alles te maken met de extra informatie waarmee je je pin kunt verrijken. Daarom noemen we het in Nederland ook wel ‘uitgebreide’ pins. Je hebt vier soorten ‘rich pins’: voor recepten, artikelen, apps en producten. Zo staat er bij recepten bijvoorbeeld bij welke ingrediënten je nodig hebt en hoe lang de bereidingstijd is. En dat is slim, want zo zijn mensen sneller geneigd door te klikken. 

En weet je wat ook ideaal is aan het gebruik van rich pins? De informatie voor zo’n pin haalt Pinterest rechtstreeks uit de (meta)data van je webpagina. Je hoeft die extra informatie dus niet elke keer handmatig in te voeren. Dat geldt ook voor wijzigingen. Kies je er bijvoorbeeld voor om de prijs van je sneakers te verhogen? Geen probleem: Pinterest voert de wijziging automatisch door in de betreffende pin.

5) Zonder zoekwoorden werken

Ik denk dat het ongeveer mijn meestgebruikte zin is als het gaat om Pinterest marketing, maar aangezien de kracht van herhaling groot is, deel ik ‘m nogmaals: Pinterest is geen social medium, maar een (visuele) zoekmachine. Ben je op zoek naar een lekkere traktatie voor de verjaardag van je kleuter? Dikke kans dat je dan ‘traktatie kleuter’ in Pinterest intypt. Wedden dat binnen no time de in chocola gedipte appels en schattige dierentraktaties op je scherm verschijnen? 

Pinterest werkt dus - net als Google - met zoekwoorden. Betekent dat dat je er goed aan doet om zoekwoordenonderzoek te doen voordat je aan de slag gaat? Zeker! Uiteraard verwerk je de zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek op strategische plekken, zoals in de titel en beschrijving van je pin. Lees in deze blog hoe je een zoekwoordenonderzoek doet. 

Wist je trouwens dat het gebruik van zoekwoorden voor Pinterest ook invloed heeft op je SEO? Google neemt namelijk - net als bij ‘gewone websites’ - Pinterest mee in z’n zoekresultaten. Heb jij in je pin dus zoekwoorden gebruikt waar veel op wordt gezocht? Dikke kans dat je dan een mooi plekje hebt in de organische ranking van Google. 

6) Voor elke pin een nieuwe template ontwerpen

Zoals ik hierboven al schreef: er zit kracht in herhaling. Daarom is het belangrijk om niet elke keer een nieuwe template in elkaar te knutselen, maar gebruik te maken van dezelfde ‘basisingrediënten’ van je branding, zoals kleur, lettertype en tone of voice. Door dit consequent in te zetten, gaan bezoekers je sneller herkennen. Dat vertrouwde gevoel is precies wat je wilt creëren, want daardoor zijn potentiële klanten eerder geneigd om tot aankoop over te gaan. Daarnaast werken templates ook tijdbesparend: als je eenmaal een ontwerp hebt staan, hoef je elke keer alleen maar de boodschap aan te passen. 

7) Slechte afbeeldingen gebruiken

Pinterest is een beeldbank, so do I need to say more? Het gebruik van slechte afbeeldingen op Pinterest is echt een no go. Het is tenslotte dé manier om bezoekers te inspireren en aan te moedigen om vooral door te klikken naar je website. Besteed daarom tijd en aandacht aan het maken van goede foto’s én het op maat maken van de afbeeldingen. Fijn om te weten: ontwerptool Canva heeft standaard pinsjablonen, waarbij de afmetingen al goed ingesteld staan. 

8) Niks doen met je statistieken 

Het aanmaken van een zakelijk Pinterest account is gratis, maar daarbovenop krijg je nog een cadeautje: inzicht in je statistieken. En dat wil je, want het is de ideale manier om te testen of je met zorg bedachte strategie werkt of dat je ergens bij moet sturen. 

9) Geen pinschema bijhouden

Als je wilt groeien op Pinterest, is consistentie van groot belang. Het heeft geen zin om de ene dag heel veel te pinnen, om het vervolgens drie weken te laten versloffen. Goed nieuws: er zijn hele fijne planningstools, zoals Tailwind (link naar je blog) die het inplannen een stuk gemakkelijker maken. Zo kun je bij Tailwind honderden pins van tevoren inplannen. En dat is niet het enige: Tailwind kijkt ook welke plaatsingsmomenten het beste aansluiten bij jouw doelgroep. Win-win dus. Bovendien kun je met zo’n pinschema snel zien welke pins in welke borden zijn geplaatst. 

En dan misschien wel de belangrijkste: geef niet op! Pinterest is een duurzaam marketingmiddel en dat betekent dat je niet van de ene op de andere dag resultaat ziet. Maar… de aanhouder wint. 


PS: Heb je hulp nodig met je strategie of wil je je Pinterestmarketing uit handen geven? Ik help je graag. 


Over de schrijver
Als Pinterest marketeer word ik helemaal enthousiast over alles wat met Pinterest te maken heeft. Dat enthousiasme deel ik in mijn blogs.
Reactie plaatsen