Is Pinterest geschikt voor mijn bedrijf? | The Pin Agency
Is Pinterest geschikt voor mijn bedrijf?
31 oktober 2020 

Is Pinterest geschikt voor mijn bedrijf?

Want wat is Pinterest nu eigenlijk? Laat ik al starten met je te vertellen dat Pinterest geen social media is. Velen denken dat dit wel zo is, maar je moet Pinterest zien als een visuele zoekmachine. Net daarom is Pinterest heel geschikt voor sectoren die veel visuals kunnen aanbieden. Want een beeld zegt zoveel meer dan woorden. 

Waarvoor gebruik je zelf Pinterest

Indien je net als ik een account hebt, denk dan even na waarvoor je Pinterest nu eigenlijk gebruikt. Ik gebruik het voor inspiratie voor de babykamer, of als ik op zoek ben naar een mooi kleur voor die muur in de woonkamer. Als ik een recept voor wafels of pannenkoeken wil opzoeken. Of hoe je een smokey eye kan maken. Ik heb het gebruikt bij het plannen van mijn bruiloft, plannen van reizen,… Je hoort het, ik gebruik het dus voor heel veel. En dan vooral voor het opdoen van inspiratie. 

Het is tegenwoordig heel normaal dat mensen een zakelijk Facebook en Instagram account hebben, maar Pinterest? Dat is toch gewoon maar die app om leuke interieurtips en receptjes in op te zoeken?  

Zie Pinterest als een visuele zoekmachine 

Als ik iets technischer wordt is het bereik met Pinterest veel groter. Een pin (de afbeelding die je ziet) gaat veel langer mee dan een post op sociale media. Dat kan gaan van vier maanden tot wel jaren. Daarnaast kan je heel gemakkelijk pins die je al eens geplaatst hebt opnieuw plaatsen. Maar voor ik er dieper op in ga, het doel van deze blog is om jou te laten ontdekken of Pinterest iets voor jou is. 

Essentieel is dat je een website hebt. Dus indien je dat nog niet hebt, weet dan dat dit echt wel een voorwaarde is om iets te kunnen bereiken met Pinterest. 

Aangezien Pinterest dus een visuele zoekmachine is, is het handig dat je beelden hebt die je kan delen. Heb je geen beelden, haak dan niet meteen af, ook daar zijn mogelijkheden. 

Als je wel veel beelden hebt is Pinterest uitermate geschikt voor jou. Denk aan alles wat te maken heeft met 

  • Beauty 
  • Interieur
  • Mode
  • Trouwen
  • Reizen
  • Gezondheid
  • Fotografie
  • Eten en recepten 

 Voor mensen in deze sectoren, niet twijfelen en gewoon doen. 

 Wel interesse, geen of weinig beeldmateriaal?

Haak niet meteen af. Bloggers zijn bijvoorbeeld een groep waarbij Pinterest heel goed werkt. Zij hebben veel content om te delen, ook al zijn dit geen beelden. Mensen zijn op zoek naar een connectie en worden geprikkeld om door te klikken naar jouw website. Ze willen weten dat ze hun geld goed besteden door iets bij jou te kopen. Neem mijzelf nu al voorbeeld. Ik verkoop geen product, maar een dienst. Er is geen mooie foto die ik kan laten zien om aan te tonen dat ik een kwaliteitsproduct verkoop. Ik kan alleen maar proberen jou hiervan te overtuigen. Dat doe ik door klanten een review te laten schrijven, maar ook door te bloggen. Zo ontdek jij wat er speelt in mijn leven, waar ik voor sta, waarom ik doe wat ik doe.

Pinterest is ook uitermate geschikt wanneer je een webshop hebt. Het is voor de hand liggend, maar als je erover nadenkt is het echt een match made in heaven. Je hebt het perfecte beeldmateriaal al beschikbaar dus het creëren van de juiste content heb je in no time voor elkaar. Daarnaast is het bij een webshop kwestie van bezoekers naar je website te krijgen (en ze daar in betalende klanten om te zetten) en laat dat nu net zijn waar je Pinterest voor kan gebruiken. Meer verkeer naar je website kan je via Pinterest verkrijgen. Er betalende klanten van maken, dat is aan je product of website. 

Pinterest en e-commerce

Pinterest is ook uitermate geschikt wanneer je een webshop hebt. Het is voor de hand liggend, maar als je erover nadenkt is het echt een match made in heaven. Je hebt het perfecte beeldmateriaal al beschikbaar dus het creëren van de juiste content heb je in no time voor elkaar. Daarnaast is het bij een webshop kwestie van bezoekers naar je website te krijgen (en ze daar in betalende klanten om te zetten) en laat dat nu net zijn waar je Pinterest voor kan gebruiken. Meer verkeer naar je website kan je via Pinterest verkrijgen. Er betalende klanten van maken, dat is aan je product of website. 

Ga zelf op onderzoek

Vind je dit allemaal wel heel interessant maar ben je nog niet overtuigd? Denk dan even terug aan het begin van deze blog en ga op onderzoek uit. Jij weet waarvoor jij Pinterest gebruikt. Stel je nu eens voor dat jij jouw ideale klant bent. Wat zou jij dan intikken in de zoekfunctie van Pinterest? Doe het en ontdek of jouw branche reeds vertegenwoordigd is op Pinterest.

Weet jij wel over welke onderwerpen je content kan delen maar wil je begeleiding in het actief inzetten van Pinterest voor je bedrijf? Kijk eens of de challenge iets voor jou is. 

Over de schrijver
Als Pinterest marketeer word ik helemaal enthousiast over alles wat met Pinterest te maken heeft. Dat enthousiasme deel ik in mijn blogs.
Reactie plaatsen