Pinterest als duurzaam marketingmiddel | The Pin Agency
Pinterest als duurzaam marketingmiddel | The Pin Agency
23 februari 2022 

Pinterest als duurzaam marketingmiddel | The Pin Agency

Investeren in duurzame marketing? Go Pinterest!

Dat stapeltje folders dat elke week trouw op je deurmat ploft. Of die zo verleidelijk geschreven Google Ad, die je bíjna overhaalt om eindelijk die mooie high heels voor jezelf te kopen. Werkt het? Vast, maar duurzaam is deze vorm van marketing zeker niet. Wat wel? Pinterest natuurlijk!

Pinterest is namelijk, zoals we dat zo mooi noemen, een duurzaam marketingmiddel. 

Wat is een duurzaam marketingmiddel? 

Denk je aan een duurzaam marketingmiddel, dan denk je misschien als eerste aan marketingproducten die gemaakt zijn met oog voor het milieu. Bijvoorbeeld van die herbruikbare drinkwaterflessen, die prima dienst doen als relatiegeschenk. Of wat dacht je van rijdende reclame, door je elektrische bestelbus te laten bestickeren met duurzame folie?

Bovenstaande voorbeelden zijn niet alleen duurzaam als je naar het milieu kijkt, maar ze laten nog iets anders zien: het zijn marketingmiddelen die gericht zijn op de lange termijn. Want je onthoudt zo’n bedrijfsnaam natuurlijk niet als je zo’n busje één keer voorbij ziet rijden, maar wedden dat dat anders is als je ‘m vijf, zes of zeven keer in de week tegenkomt? En reken maar dat - als je zo’n herbruikbare drinkwaterfles krijgt - je elke keer dat je ‘m pakt, toch even een split second aan de gever denkt. Fantastisch idee dus. 

Dat is ook precies waar duurzame marketingmiddelen voor staan: het gaat niet om het ‘snelle scoren’, maar om de winst op de lange termijn. Geen hattricks in één voetbalwedstrijd, maar topscoorder aller tijden, om maar in sporttermen te blijven. 

Waarom is Pinterest duurzaam? 

Pinterest is dus zo’n duurzaam marketingmiddel. Kijk maar eens naar de levensduur van een goede pin in vergelijking met social media zoals Instagram, Snapchat en Facebook. Waar een goede Instagrampost over het algemeen een klein etmaal meegaat en je ‘m daarna nooit meer terugziet, is de levensduur van een goede pin vele malen groter: zo’n vier maanden tot járen. 

Dat is ook niet zo gek, want social media staat natuurlijk bekend om z’n vluchtige karakter. En Pinterest is - in tegenstelling tot wat sommige mensen nog steeds denken - géén social medium. Pinterest is een visuele zoekmachine. De Godfather van de inspiratie en prachtige plaatjes, zullen we maar zeggen. 


levensduur pin

Wil je succes hebben op Pinterest, dan moet je daar in investeren. En dan bedoel ik niet zozeer in financiële zin, maar vooral in inzet. Want wil je scoren op Pinterest, dan heb je een lange adem nodig. Het duurt simpelweg even voordat je er de vruchten van plukt. Je hebt geen honderden nieuwe websitebezoekers na een paar dagen alles te pinnen wat los en vastzit en daarna niks meer van je te laten horen. Je hebt honderden nieuwe websitebezoekers als je structureel en over een langere periode zulke waardevolle content maakt, dat Pinterestbezoekers niets anders willen dan doorklikken naar jouw website.

Hoe je dat doet? Nou, bijvoorbeeld door goede evergreen content te maken. Ik schreef al eerder uitgebreid over evergreen content en Pinterest, maar voor wie dat heeft gemist: evergreen content is content die altijd relevant, waardevol en populair blijft. Denk aan dat heerlijke appeltaartrecept uit grootmoeders tijd, die uitgebreide tutorial om zelf zeep te maken of het beantwoorden van een veelgestelde vraag die je van je klanten krijgt. Kortom: content die altijd ‘in’ is en waar mensen op blijven zoeken. 

Uiteraard moet die content er ook aantrekkelijk uitzien: zorg dus dat je afbeeldingen goed op maat zijn en dat je pins herkenbaar zijn door goede branding

Voordelen van duurzame marketing 

Je moet er dus even je best voor doen, maar dan heb je ook wat. Een van de grote voordelen van duurzame marketing is dan ook efficiëntie: je stopt er eenmalig tijd en moeite in (door bijvoorbeeld zo’n evergreener te maken), maar daarna heb je er lange tijd profijt van. 

Daarmee komen we gelijk bij het tweede voordeel: de waarde. Want waar je op Instagram nog wel wegkomt met een saaie caption of een onscherpe foto, is dat bij duurzame marketingmiddelen zoals Pinterest not done. Juist vanwege het duurzame karakter en de lange levensduur denk je wel twee keer - of misschien zelfs drie keer na - over wat je wereld in stuurt. En wat betekent dat? Juist, dat het waardevol is. 

Over waardevol gesproken: als ondernemer kun je je tijd natuurlijk maar één keer ‘uitgeven’. Uiteraard kun je er dan voor kiezen om dagelijks hele verhalen op Facebook te posten of een hele contentstrategie voor Instagram op poten te zetten. Je kunt ook beslissen om de spaarzame tijd die je hebt, in te zetten voor Pinterest. Omdat je weet dat wat je nu zaait, later een mooie oogst oplevert. 

Ik zou het wel weten ;-)


Over de schrijver
Als Pinterest marketeer word ik helemaal enthousiast over alles wat met Pinterest te maken heeft. Dat enthousiasme deel ik in mijn blogs.
Reactie plaatsen