Welke digitale producten kan ik inzetten voor mijn bedrijf?
Welke digitale producten kan ik inzetten voor mijn bedrijf?
26 februari 2022 

Welke digitale producten kan ik inzetten voor mijn bedrijf?

Zoals wij in een andere blog al beschreven is het online ondernemen het nieuwe ondernemen. Je kunt op allerlei manieren online ondernemen en daar zijn ontzettend veel  middelen voor. Namelijk: digitale producten! Ken jij ze allemaal al? En hoe zet je die dan in voor je bedrijf? Wij laten je kennismaken met de meest gekozen digitale producten van dit moment!  

Waarom digitale producten verkopen?

Waarom zou je er als ondernemer voor kiezen om digitale producten te verkopen? Ten eerste heb je een onbeperkte voorraad. Online is er altijd. Je hoeft geen rekening te houden met het inkopen van fysieke dozen met voorraad, dus je kunt altijd leveren en aanbieden. Doordat je een online voorraad hebt, hoef je ook geen rekening te houden met een opslagplaats en de kosten daarvoor. Je bereik is oneindig, letterlijk iedereen over de hele wereld kan gebruik maken van je digitale producten. Doordat het online is heb je gelukkig geen dure verzendkosten. Zeker naar de andere kant van de wereld zouden de kosten anders aardig oplopen. Nog een groot voordeel is dat er over het algemeen minder inkoop- en aanschafkosten zijn dan bij fysieke producten, dat scheelt weer! 

E-book

Misschien heb je het al wel voorbij zien komen? Het lanceren en delen van een e-book is de afgelopen jaren een ontzettend grote trend geworden. Het is een makkelijke manier om je doelgroep van veel informatie te zien, zonder dat het een lang en lastig proces is zoals bij het schrijven van een fysiek boek. Je kunt in feite over van alles een e-book schrijven, het is wel zo handig als je hier je eigen expertise voor gebruikt. Schrijf als je bijvoorbeeld een coach bent een e-book over mindset en zelfontwikkeling. Of als je een webdesigner bent kun je een e-book schrijven over het belang van een goede website en alles wat daarmee te maken heeft. Ook personal trainers en sportcoaches schrijven tegenwoordig veel e-books over bijvoorbeeld een gezonde leefstijl. 

Er zijn in feite ook geen harde eisen aan het schrijven van een e-book, hoe ‘dik of dun’ jij het e-book wilt maken, mag je helemaal zelf bepalen. Kijk goed naar wat je concurrenten doen, bijvoorbeeld naar de prijs die zij vragen. Maar doe het dan natuurlijk allemaal dan net even iets anders. Probeer met je e-book een probleem van je doelgroep op te lossen, dan ben je bezig met het creëren van een waarde. Onthoud dit voor alle digitale producten die je wilt inzetten voor je bedrijf. 

Online cursus

Ook het verkopen van online cursussen zie je tegenwoordig veel gebeuren. Veel ondernemers wagen zich aan deze sprong en starten een online cursus. Bedenk wel goed dat een online cursus geen ‘gratis’ geld verdienen is, terwijl dit soms wel wordt gezegd. Ook aan een online cursus moet je blijven werken. Het opzetten van een online cursus vraagt veel tijd, geld en levert relatief na een langere tijd pas hogere inkomsten op. Daarom is het verstandig om hiermee te starten als je een ervaren ondernemer bent. Natuurlijk kun je altijd een online cursus opzetten, maar kennis en ervaring helpen je wel een stuk verder. Waar kun je dan een online cursus over ontwikkelen? In principe alles waarvan jij weet dat je doelgroep er wat aan heeft. Van een marketing cursus tot een gezondheids cursus of taalcursus, alles is mogelijk. 

Software & tools

Weet jij zeker dat jij een software of tool hebt ontworpen waarvan je denkt: dit moet de wereld weten en hier heeft mijn doelgroep écht iets aan! Dan is jouw software of tool misschien wel van groot belang en slim om online te verkopen. Als jij precies weet hoe je moet programmeren en ontwikkelen ligt er misschien voor jou wel een ontzettend grote kans. Softwares als Mailchimp en Dropbox zijn ook ooit door iemand ontworpen die kansen zag liggen. Ook platformen zoals Asana, Monday en Notion worden wereldwijd gebruikt. Dit zijn digitale producten die impact leveren en de doelgroep vooral verder kan helpen en gemak kan bieden. 

Templates

In de samenleving waarin wij nu leven is iedereen altijd op zoek naar een kant en klare oplossing voor hun probleem. In principe zijn alle digitale producten daar op ingespeeld. We willen alles zo snel en zo makkelijk mogelijk voor elkaar krijgen. Een perfecte oplossing hiervoor zijn templates. Met templates is het alleen nog maar een kwestie van invullen. Bijvoorbeeld voor je CV, facturen en zelfs hele websites kunnen worden opgemaakt dankzij templates. Voor jou als ontwerper is het een kwestie van ontwikkelen, ontwerpen en vervolgens online zetten als product. Je doelgroep kan deze templates kopen, downloaden en zelf gebruiken. 

Blueprints

Service blueprints geven inzicht in de customer experience van een bedrijf. Een blueprint laat precies zien wat de doelgroep ervaart. Een blueprint is geen customer journey of een vervanging daarvan, het is een aanvulling. Voor ieder bedrijf is het ontzettend waardevol om die route van een klant te begrijpen en daarop in te spelen. Deze blueprints zijn een tool, dus geen resultaat. Aan de hand van de informatie die de blueprint geeft, kun je daar als bedrijf weer op inspelen. Je kunt deze blueprints online ontwikkelen en laten downloaden door de bezoekers van je platform of website zodat zij deze kunnen gebruiken. 

Presets

De presets zijn misschien wel een van de meest aangevraagde digitale producten onder de social media gebruikers. Een preset zorgt ervoor dat alle foto’s of video’s in een zelfde thema zijn. De gebruiker van de preset hoeft zijn of haar beeldmateriaal alleen in de preset te zetten en verder niets meer te bewerken. Iedere social media gebruiker is bezig met hoe zijn of haar ‘feed’ eruit ziet, dus alles moet op elkaar aansluiten en bij elkaar passen. Een preset is daar de perfecte oplossing voor. Zo’n preset ontwerpen en verkopen is dus op dit moment booming!

Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je je digitale producten een unieke touch geeft. Zorg ervoor dat je digitale producten passen bij je bedrijf en ook geschikt zijn voor je doelgroep, dat is het allerbelangrijkste. Je kunt niet zomaar een van de bovenstaande digitale producten kiezen omdat het voor een ander ook zo goed werkt. Kijk goed naar wat de vraag van je doelgroep is en wat er past bij je bedrijf. 

Wanneer jij precies weet welk digitale product de behoeften van je doelgroep vervult én goed bij je bedrijf past, dan ben je er nog niet. Het is van groot belang om je te onderscheiden. Zorg ervoor dat je digitale producten zó uniek en persoonlijk zijn dat iedereen het e-book, die online cursus of die templates per se bij jou willen kopen en bij niemand anders!

Zelf leerde ik digitale producten van Maxine Stevens. Zij runt de Online Product Academy. Zie jij de waarde van online producten en wil je zelf starten maar weet je niet hoe? Dan kan ik haar programma van harte aanraden! Lees er hier meer over (affiliate linkje).


Over de schrijver
Als Pinterest marketeer word ik helemaal enthousiast over alles wat met Pinterest te maken heeft. Dat enthousiasme deel ik in mijn blogs.
Reactie plaatsen