Waarom ijzersterke branding jou verder helpt op Pinterest
Waarom ijzersterke branding jou verder helpt op Pinterest
14 februari 2022 

Waarom ijzersterke branding jou verder helpt op Pinterest

Weet jij waarom branding zo belangrijk is, ook voor Pinterest?

Stel nou dat die grote gele M van McDonalds opeens blauw zou zijn. Of dat de ING van de één op andere dag geen oranje leeuw, maar een roze olifant als beeldmerk zou hebben. Dan zou je raar opkijken, toch?

Branding is onmisbaar binnen je bedrijf

Dit simpele voorbeeld laat precies zien wat goede branding doet: het zorgt voor herkenbaarheid, vertrouwen en brengt je merk tot leven. Wist je trouwens dat de term branding oorspronkelijk uit het boerenleven komt? Om hun eigen vee te onderscheiden van dat van de buurman, brandmerkten boeren hun dieren. Had een andere boer kwaad in de zin en wilde ‘ie een koe stelen, dan bedacht ‘ie zich wel twee keer. Het merkteken van de rechtmatige eigenaar stond tenslotte daadwerkelijk in het achterwerk van de koe gebrand. 

Inmiddels is fysiek brandmerken van dieren verboden, maar dat onderscheiden van de concurrenten: dat doen we nog steeds. Met een eigen logo, een hippe slogan en prachtige huisstijlkleuren, bijvoorbeeld. Maar branding is meer dan dat.

Het verschil tussen marketing en branding

Voordat ik je daarin meeneem, is het goed om even te weten wat het verschil is tussen marketing en branding. Je zult namelijk niet de eerste zijn die die termen door elkaar gooit. Met marketing zet je je bedrijf in de markt. Je weet wie je ideale klant is en wil aan hem of haar je product of dienst verkopen. Sterker nog: je wilt ze ervan overtuigen dat jouw product of dienst hen verder helpt. Om dat doel te bereiken, gebruik je marketingmiddelen zoals brochures, online challenges, advertenties in huis-aan-huisbladen en webinars. 

Met branding geef je je marketing inhoud. Waar het bij marketing vooral gaat om je potentiële klant te verleiden iets van jou te kopen, richt branding zich op die laag daaronder: het gaat over waar je als bedrijf voor staat en waar je naartoe wilt. Over je kernwaarden en - je hebt ‘m vast al eens gehoord - je ‘why’. Dát is namelijk waar jij als ondernemer het verschil maakt. Iedereen heeft tenslotte z’n eigen geschiedenis, z’n eigen persoonlijkheid en z’n eigen why.

Bouw aan een emotionele band met je klanten

Ben jij kinderboekenschrijver geworden omdat je als kind geen genoeg kon krijgen van die verhaaltjes voor het slapen gaan? Prima basis voor je merkverhaal. Barst jij van de energie en sta je altijd aan? Dan is dat vast terug te zien in het kleurenpalet van je huisstijl. Zelfs als jij altijd de leukste bent thuis, kun je daar wat mee: je kunt humor namelijk prima meenemen in jouw tone of voice. Denk maar aan bol.com , die er keer op keer een sport van maakt om op Facebook z’n volgers aan het lachen te maken met gevatte posts en scherpe reacties op commentaren onder zo’n post. 

Doordat bol.com dat consequent doet, weten volgers precies wat ze kunnen verwachten. Het zorgt voor herkenbaarheid, schept vertrouwen én geeft volgers en (potentiële) klanten een bepaald gevoel, waardoor ze blijven terugkomen. En dat gevoel is van levensbelang als ondernemer, want wist je dat 95% van onze beslissingen door ons onderbewuste (oer)brein wordt genomen? Wil je succesvol ondernemen, dan moet je dus zorgen dat je een emotionele band met je potentiële klanten smeedt.

Branding op Pinterest

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe vertaal je dat nou naar een visuele zoekmachine zoals Pinterest? Nou, door ook daar je branding consequent in te zetten. Daarmee bedoel ik uiteraard het gebruik van je huisstijkleuren en lettertype, maar ook je tone of voice. Oftewel: de manier waarop jij met je (potentiële) klanten communiceert.

Welke kleuren op je Pinterest-account?

Als je je al eens eerder in branding hebt verdiept, weet je ongetwijfeld dat kleuren bepaalde emoties oproepen. Zo heeft groen een harmonieuze werking en schept blauw vertrouwen. En geel? Die kleur stimuleert optimisme en positiviteit en zet aan tot actie. Kloppen jouw kleuren bij hetgeen je uit wilt stralen?

Lettertype

Misschien iets minder opvallend aanwezig dan kleur, maar zeker niet minder belangrijk: het lettertype dat je op Pinterest gebruikt. Vanzelfsprekend moet ‘ie goed leesbaar zijn, maar hij moet ook passen bij dat wat je uit wilt stralen. Want net als kleur, vertelt een lettertype iets over je merk. 

Om je een voorbeeld te geven: kies je voor sierlijke letters, dan straalt dat zachtheid en vrouwelijkheid uit. Wil je met je merk juist kracht uitstralen? Dan kun je beter voor een lekker bold lettertype gaan.

Tone of voice

Komen we bij de tone of voice: jouw manier van ‘praten’ met je klanten. Hoe wil jij bekend staan: vriendelijk en benaderbaar, omdat je bijvoorbeeld persoonlijke coachingssessies geeft aan vrouwelijke ondernemers? Of toch liever wat zakelijk en formeel, omdat jouw klanten zich ook in een harde, zakelijke wereld begeven? Hoe dan ook: zorg dat je tone of voice in lijn is met wat jij als merk uit wilt stralen.

Branding in je bedrijf

Heb jij je branding op Pinterest op orde of ga je er na het lezen van dit artikel mee aan de slag? 

Goed zo. Mag ik je een tip geven? Check vooral of de branding van je Pinterest-account overeenkomt met de branding op je website. Als fanatieke pinner wil je natuurlijk dat mensen doorklikken naar jouw website en daar hun slag slaan. Wanneer klanten zien dat je op je website dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype en dezelfde tone of voice gebruikt als op Pinterest, zullen ze denken: ‘Hee, dit voelt goed. Vertrouwd en herkenbaar.’ En dat is natuurlijk wat je als ondernemer wilt: dat mensen je leren (her)kennen (know), je leuk vinden (like) en vertrouwen (trust).

Hulp nodig? ik help je graag. Stuur een berichtje naar info@thepinagency.nl. 

Over de schrijver
Als Pinterest marketeer word ik helemaal enthousiast over alles wat met Pinterest te maken heeft. Dat enthousiasme deel ik in mijn blogs.
Reactie plaatsen